Positive deviance: Hvordan lærer vi af de klinikker, som modvirker ulighed?
Baggrund: Praktiserende læger, der betjener mange patienter med komplekse sundhedsproblemer, har en øget risiko for at blive mentalt belastede og udbrændte. Det kan påvirke den faglige kvalitet og klinikkens evne til at imødekomme patienter med færre ressourcer – også betegnet den organisatoriske sundhedskompetence. Nogle klinikker afviger positivt fra normen (positive deviants) og formår at levere høj kvalitet, skabe rummelige sundhedstilbud og samtidig have stor arbejdsglæde og god trivsel.
Formål: Projektet har til formål at lære af de klinikker der, – trods vanskelige forudsætninger – finder succesfulde løsninger til øget organisatorisk sundhedskompetence. Dette gøres ved at undersøge deres specifikke strategier, organiseringer og adfærdsmønstre med udgangspunkt i metode til at undersøge ”positive afvigere”. Viden om disse klinikker vil kunne inspirere og udvikle andre klinikker med lignende udfordringer.
Projektet skal drives af en ph.d.-studerende [ansættes], vejledt af blandt andre postdoc Amanda Paust og professor Mogens Vestergaard. Projektet er delvist finansieret af Karen Elise Jensens Fond.